Ballen in de hens - Reisverslag uit Nyeri, Kenia van Lisenka Hubers - WaarBenJij.nu Ballen in de hens - Reisverslag uit Nyeri, Kenia van Lisenka Hubers - WaarBenJij.nu

Ballen in de hens

Door: webmaster

Blijf op de hoogte en volg Lisenka

22 December 2009 | Kenia, Nyeri

Jambo! Wat ontzettend tof om zoveel aanvragen voor KENWA tassen te mogen krijgen. We gaan ze vandaag ophalen en ik ben heel benieuwd naar de gezichten van de vrouwen wanneer we zoveel tassen komen kopen.

De afgelopen dagen heb ik me steeds meer het Afrikaanse ritme en leven eigen gemaakt. Mezelf en mijn kleren wassen met een teiltje lauw water, koffie met een brandsmaak van het vuur, nachtelijke bezoekjes aan de ‘latrine pit’, keuvelen met de familie op de veranda terwijl de avond inzet, met oma het avondeten maken op houtskool/vuur…

En dat laatste ziet er vele male gemakkelijker uit dan dat het is! De Dutch girls zouden namelijk vrijdagavond een hollandse maaltijd maken voor de familie. Voor 9 volwassenen en 3 kinderen gingen we gehaktballen, gekookte mais en rijst maken en een heerlijke ananas als dessert. Bij de plaatselijke slager hebben we gehakt gekocht. Je ziet de karkassen van de koeien daar nog in de winkel hangen. Je besteld wat je wilt en ze maken het ter plekke voor je klaar. Grappige is dat gehakt hier het duurste sort vlees is omdat er veel handwerk in zit. Anyway, na al onze inkopen gedaan te hebben gingen we enthousiast aan de slag. Alles liep voorspoedig totdat de gehaktballen op het vuur moesten. Nu hebben ze wel een fornuis maar oma had toch liever dat we het vuur gebruikte ( ik zag haar al fronsend naar ons gepruts kijken in haar minikeuken en bezorgd naar haar nauwelijks gebruikte gasfornuis). Het vuur was natuurlijk veel te heet om de gehaktballetjes langzaam te laten garen. Toen ik de de plaat van het vuur wilde halen om mijn zwarte ballen nog enigzins te redden vloog de keuken bijna in de hens door een grote steekvlam. Gelukkig kwam een van de zoons net voorbij en vroeg op zijn allerkalmst en beleefd; ‘Do you think I can be of some assistance?’. Gelukkig was er meer schrik dan schade en mocht ik alsnog het fornuis van oma gebruiken. Als ik er maar voorzichtig mee was.

Met de 8 jongste kinderen zijn met afgelopen week naar de clinic geweest voor hun vitamine A dosis. Een van de jongens, Chris, heeft sinds een dag of 2 last van zweren langs zijn mond in combinatie met zijn lage gewicht waren ze bang dat hij HIV besmet zou zijn. In de clinic hebben ze Chris getest en gelukkig bleek dat hij niet besmet is. Hij heeft medicijnen gebkregen voor de uitslag Met Peter en Julliene zijn we op bezoek geweest bij hun oma in een dorpje 2 uur rijden van hier. We wisten niet zeker of we het huisje van oma konden vinden. We waren afhankelijk van de aanwijzingen van de kinderen, navraag onderweg en goed geluk. Eenmaal aangekomen was de verrassing groot voor oma en het zusje van Peter en Julliene dat bij oma woont. Beide hadden niet meer gedacht dat ze Peter en Julienne nog eens zouden zien. De vreugde was dan ook groot. Op z’n Keniaans dan. Oma heeft een lang dankgebed opgezegt tijden de thee en het zusje moest even huilen en ging daarna door met haar dingetjes waar ze mee bezig was. Het is anders dan wij ons uitdrukken maar daardoor niet minder oprecht. Jackson heeft geprobeert zoveel mogelijk informatie over Peter en Julienne te achterhalen. Zoveel was nog niet over de kinderen bekend. Het zusje is in de tussentijd naar hun moeder gelopen om haar te halen voor de reunie. Moeder zat ergens te drinken en kon en/of wilde geen tijd vrij make nom haar kinderen te bezoeken. Hartbreaking, maar ook dit nieuws werd met een stoicijns gezicht ontvangen en men ging weer door waar men mee bezig was. Op de terugweg hebben we nog wat snoep en frisdrank gekocht om deze fijne dag voor Peter en Julienne te vieren.

Oma is al het hele weekend druk in de weer met de voorbereidingen van een family gathering op zondag. 2 van hun geiten worden geslacht, kilo’s mais en erwten worden van het land gehaald en bakken met rijst worden gekookt. Zondagochtend’s vroeg verzamelen de eerste (vouwelijke)gasten zich om op verschillende vuren enorme pannen met voedsel te bvereiden. Ondertussen hangen de geslachten geiten in de openlucht en worden door de mannen gekeurd en op een eenvoudige bbq geroosterd. Eerlijk, ik heb nog nooit zo’n lekker stukje vlees gehad! Als ik meer had kunnen eten had ik het zeker gedaan.

Helaasmoesten we zondagmiddag met Lotje naar de clinic. Ze had sinds vrijdagmiddag al buikloop en vreselijke krampen. Het werd niet beter, alleen slechter. In het ziekenhuis constateerde ze voedselvergifteging. Met een heleboel medicijnen is ze afgelopen nacht goed door gekomen. Ze voelt zich nu nog wel zwak maar de pijn is weg. Wij, de familie en ik, omringen haar met zoveel mogelijk liefde en zorg. Ik denk dat als ze nu nog een paar dagen rust ze weer helemaal lekker in haar velltje zit.

Tot gauw weer, ik mis jullie en heel veel liefs, Lieske xxx

  • 22 December 2009 - 08:33

    Nancy:

    Hey Lisenka,

    Leuk om te horen dat je het zo naar je zin hebt. Wat een avontuur is het toch als ik zo lees. Alleen al gehaktballen bakken! hihihi Waren ze ondanks dat ze zwart waren nog wel lekker?
    Hopelijk gaat het met Lotje ook weer een stuk beter.
    Vanuit het sneeuwachtige Well wens ik je hele fijne kerstdagen in Kenia. Julliee een zondige kerstfeest en wij zoals het er nu uitziet een witte kerst. Zal er zelf weinig van zien, want vanaf morgen ben ik 5 dagen aan het werk. Maar goed dat overleef ik ook wel weer. Daarna lekker een weekje vrij.
    Geniet er nog van, kijk weer uit naar het volgende reisverhaal.

    Groetjes Nancy

  • 22 December 2009 - 09:12

    Irene:

    Avonturen alom....
    Het klinkt weer allemaal heel geweldig.
    Naar mijn idee maak je Afrika deze keer veel echter mee als vorig jaar?
    Nu veel meer "down to earth?"
    Wat zal het weer moeilijk zijn om hier straks weer afscheid van te moeten nemen....
    Maar daar denk nog maar niet aan.
    Eerst nog volop genieten@!
    Groetjes enne...Hoie woh,
    Irene

  • 22 December 2009 - 16:43

    Carin:

    Hoi Lisenka,
    sorry, maar ik heb in een deuk gelegen om je kookverhaal, zoiets zie ik dan helemaal voor me. Ik heb hier een pan spaghetti staan waar ik zo op aan ga vallen, ook lekker! Zorg goed voor Lotje, ik heb haar ouders vorige week nog even gezien in de winkel, toen hebben we het nog over jullie gehad. Genietze maar weer, ik kijk nu alweer uit naar je volgende verslag!

    Groetjes van mij en een poot van de dames.

  • 22 December 2009 - 20:41

    Jan:

    zit hier in fuerteventura te lezen dat nancy jullie een zondig kerstfeest toewenst, ga er bij deze even vanuit dat ze een zonnig kerstfeest bedoelt.
    Alles goed hier met de boys, mij en oma tony.

    groeten Jan

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Lisenka

Jambo! Welkom op mijn reisdagboek. Vanaf 8 december houdt ik hier bij wat mijn travelbuddy Charlotte en ik meemaken op onze reis. Vorig jaar hebben we samen vrijwiliggerswerk gedaan in Durban, Zuid Afrika. Dit is ons zo goed bevallen dat we al snel weer de reiskriebels kregen. Dus ook dit jaar gaan we weer een maand op pad om vrijwilligerswerk te doen maar nu in een weeshuis in Nyeri, Kenia. Als je op wwww.upendocentre.org kijkt kun je zien wie ze zijn en wat ze doen. Ik hou jullie zoveel mogelijk op de hoogte (als de Afrikaanse computers meewerken!) en hoop op veel reacties van jullie kant. Kwa Heri! Lisenka

Actief sinds 21 Okt. 2009
Verslag gelezen: 193
Totaal aantal bezoekers 22117

Voorgaande reizen:

08 December 2009 - 08 Januari 2010

Liesje goes Kenya

Landen bezocht: