Op de boerderie - Reisverslag uit Nyeri, Kenia van Lisenka Hubers - WaarBenJij.nu Op de boerderie - Reisverslag uit Nyeri, Kenia van Lisenka Hubers - WaarBenJij.nu

Op de boerderie

Door: webmaster

Blijf op de hoogte en volg Lisenka

16 December 2009 | Kenia, Nyeri

Jambo! Na het feestweekend in de het Banaleaf hotel en na de 10de uitnodiging van de Wachira family, hebben we besloten om de komende tijd bij hun op de boerderij te logeren. De bezoekjes aan de outdoor latrine zien dan maar als een safari/avontuur. De familie bestaat uit babu (opa), bibi (oma), Jackson en zijn vrouw Alice en hun twee kinderen en nog 2 zonen van babu en bibi die in een houten huisje op het erf wonen. Het huis van babu en bibi lijkt nog het meest op de Afrikaanse versie van 'the little house on the prarie' inclusief veranda. Ineens zit je in een heerlijke oase van rust. Niet alleen qua geluid maar je kunt ook rustig over het erf wandelen zonder telkens aangestaard te worden. Ze hebben verschillende dieren zoals een koe, kippen, geiten, ganzen en kalkoenen voor vlees en melk. Ik vertel Charlotje steeds dat ze er maar niet te verliefd op moet worden omdat verschillende dieren op ons bordje belanden de komende tijd. Achter het huis ligt een grote lap grond waar bibi een gigantische hoeveelheid groenten en fruit verbouwd. Het is geweldig om te zien hoe ze aardappelen met een groot hakmes rooit. Telkens als we iets aanwijzen 9mango, bananen, passie fruit, wat dan ook)plukt ze het zo van de boom/struk en krijgen we het in de handen gedrukt. Zo lekker! De familie is zo hartelijk. Ze doen echt heel erg hun best om het ons naar de zin te maken. En wij maar achter hun aanlopen 'Can we help? Can we help?' en zij maar roepen 'No you sit'. Maar koppig als we zijn bleven we maar achter ze aanlopen. Het heeft geholpen, vanmorgen mochten we bibi in de tuin helpen, met de afwas en vanavond met het koken van chapatis.

De kinderen en huismoeders bij upendo beginnen ook steeds meer van zich te laten zien. In het begin waren ze (begrijpelijk)wat terughoudendheid maar nu maken ze veel meer grapjes tegen ons en kletsen ze gemakkelijker over wat ze bezig houdt. Het is hier trouwens niet altijd gemakkelijk om jongetjes van de meisjes te onderscheiden. Afgezien dat ze allemaal kort haar hebben omdat dat van school moet hebben sommige jongens roze truitjes aan en meisjes blauwe. Tel daarbij op dat je nog niet van alle 24 kids de namen weet en de verwarring is helemaal compleet.

Berijpelijk dan ook dat toen we de eerste groep kinderen mee namen om nieuwe schoenen te kopen alle meisjes naar het rek met hoge hakken renden. Van die hele hoge met bloemen voorop en enkelbandjes. We hebben ze uitgelegd dat dat niet helemaal de bedoeling is. Na een uurtje stonden de eerste 7 kinderen trots met nieuwe schoenen bij kassa (ookal keken ze in het voorbijgaan nog ff heel verlangend naar de schoenen met hakjes). Ook hebben de oudste drie meisjes (13 - 15 jaar) hun eerste bh uitgezocht. Dat vond ik zo bijzonder! Het zal waarschijnlijk de eerste en enige keer zijn dat ik met meiskes op stap ga voor hun eerste bh. We zijn nu met 2 groepen kinderen geweest en ik denk dat we nog 1 of 2 keer met de jongste gaan. Dan hebben ze allemaal hun eigen nieuwe schoenen. Zoals Carol, een huismoeder, zei 'this is very good for their selfesteem'.

Gisteren zijn we met Jackson naar de markt in Nyeri town geweest. Er zijn 2 gedeelten; een met fruit en groenten en een met (voornamelijk) 2de hands textiel. Het zijn allemaal kleine afzonderlijke kraampjes met een dakje van plastic erboven. omdat ze dicht op elkaar staan wordt het een grote overdekte maarktplaats met nauwe gangetjes. Ik zou er zonder Jasckson compleet verdwalen. Onderweg van de markt naar KENWA (Kenian woman institute foor HIV/AIDS) zag ik ineens vanuit mijn ooghoeken een jongen dicht achter Charlotte lopen. Charlotte had haar rugzak om en de streetboy probeerde de ritst te open van het voorvakje waar haar geld in zat. Ik riep tegen hem dat hij daar mee op moest houden en hij verdween gauw in de menigte. Gelukkig waren we er op tijd bij en is niets uit Charlottes tas gestolen.

Het bezoek aan KENWA vond ik ook weer bijzonder indrukwekkend. Er worden AIDS patienten opgevangen, voorlichting gegeven aan ouderen edn kinderen over HIV/Aids en ze hebben een self supporting workshop. De vrouwen maken zelf (schouder)tassen en verkopen ze dan. Met het geld dat ze verdienen kopen ze weer stof, gaat een gedeelte naar KENWA als donatie en kunnen ze zichzelf supporten. Voor 5 euro kun je een mooie Afrikaanse tas kopen dus mocht iemand geintereseerd zijn dan laat me dat ff weten.

Met alle goede projecten die we nu hebben gezien en de behoefte aan verdere ondersteuning hebben Charlotte en ik besloten om niet 4 dagen naar Masai Mara (een nationaal park) te gaan. Er was een behoorlijk bedrag mee gemoeid en het vo0elde niet goed om dit bedrag neer te leggen voor 'slechts' 4 dagen safari. Liever gaan we dan naar een NP dichter in de buurt. Misschien minder spectaculair maar het voelt beter om het geld wat we kunnen spenderen te gebruiken voor het oorspronkelijke doel van onze reis; anderen helpen waar we kunnen.

Wanneer jullie trouwens nieuwschierig zijn naar de kinderen en stukje achtergrond van ze dan kun je ze zien op www.upendocentre.org.

Veel liefs en sterkte met de kou!

Lieske




  • 16 December 2009 - 16:03

    Laura:

    De veranda, zo'n heerlijk plekje om te zitten :). En de boerderij, heb daar een super fijne tijd gehad! De aanhouder wint...ze zien je als gast en die "mogen" eigenlijk niet werken. Liefs en knuffels voor iedereen en keep up the nice work!

  • 16 December 2009 - 16:05

    Pascalle:

    Bon dia Lisenka,
    En ook wij genieten weer enorm van je verhalen. Geweldig dat je dit weer doet. En ja, dat eerste behaatje kopen dat zal er thuis wel niet inzitten idd, haha...
    Geniet lekker van de zon, doen wij ook!

    Liefs Marcel en Pascalle

  • 16 December 2009 - 17:25

    Ineke:

    ha lisenka,
    voor mij graag twee tassen.
    Leuk hoor, je verslag lezen. stuur ik door naar jan en mirjam.
    mirjam is er ook geweest.
    gr bibi ineke

  • 16 December 2009 - 17:33

    Stefan:

    Ha Lies,

    Groot gelijk. Zo'n hotel klinkt leuk maar is ook niet alles lijkt me.

    Ken dan van die HIV kinderen. Petra en ik zijn in een weeshuis voor die kids geweest in een township in Cape Town. Je weet dat het er is maar als je het ziet wordt je wel even met je neus op de feiten gedrukt. Doe mij maar een schoudertas! (nee ik ga geen bh-tje kopen). Allicht dat ik iemand daar een plezier mee doe en hun daar in ieder geval!

    Je zal toch raar staan te kijken als Connor of Ryan vraagt "mam, ga je mee een bh kopen". Nou ja, waarschijnlijk heeft Jan er wel een paar in de kast hangen...

    Groetjes,
    Uw amigo and family

  • 16 December 2009 - 17:54

    Wendy:

    Ha meis,

    Je kunt tzt wel mee voor Mayke ;-)Als je nog plek hebt in de bagage, dan mag je voor mij ook wel een tassie meenemen. Ben wel heel benieuwd naar de omgeving die je beschrijft en naar de kids, dus ik ga s ff de link volgen. M=U.

    Dikke kus,

    Wen

  • 16 December 2009 - 18:09

    Carin:

    Dat moet heerlijk toeven zijn op de boerderij. Pas je op dat Charlotje geen beessies in haar bagage stopt als jullie richting Nederland komen? :) Blijf maar lekker daar hoor, het is koud hier. Ze zeggen dat het gaat sneeuwen, jihaaaa! Vinden mijn moppies gewéldig! :) Ik meld me bij deze ook aan voor een tas (als je het allemaal kunt meesjouwen tenminste). Heb ik een extra reden om naar de camping te komen. Have a nice time!

    Liefs, Carin.

  • 16 December 2009 - 20:14

    Jacqueline:

    Ha die Lies,

    jaaa, ik wil ook graag 2 tassen. (1 voor mijn Lieske, en 1 voor myself)
    Bestel maar vast een container, er volgen vast nog veel meer bestellingen.

    Liefs Jacqueline

  • 16 December 2009 - 21:22

    Je Zussie:

    Ha big sister,

    als je terug bent mag je gelijk met Silke een bh-tje kopen hoor!Ze draait nl met haar ogen als ik er over begin.Iedereen klaagt hier over het weer[vriest en heeft vandaag gesneeuwt],maar ik vind het wel gezellig.Buiten koud en wit,binnen lampjes aan kerstboom versiert en kerstliedjes op de radio.Ik heb nog net niet mijn kerstpakje aan!!Misschien een idee voor volgende week als we Richard ophalen....?
    Terug naar het warme Afrika...zal ik je een extra koffer opsturen voor de tassen ,ik wil ook graag een tas als het kan?Ik mis je en hou van je .
    Je zussie


  • 17 December 2009 - 15:05

    Nicole K.:

    Jambo!!

    Leuk zo'n "little house on the prairie",dan nog een paar paarden erbij, en hollekidee!! Leuk die avonturen van jouw, ik blijf je volgen.....enne...doe mij ook maar zo'n tas!

    Groetjes Nicole

  • 18 December 2009 - 16:38

    Je Schone Zusje:

    Hey Liesje,

    Hoe ist daar?Hoop dat alles goed is en gaat met je!Hou je sterk he!Je verhalen zijn natuurlijk weer super en geweldig om te lezen,maar je broertje en ik weten dat deze reis voor jou ook veel emoties weer zal losmaken!En logisch natuurlijk!We weten dat je ook daar net als hier de mensen aan het lachen kan maken,en hopen dan ook dat je enorm veel plezier en lol mag beleven,maar ook voorzichtig bent.We wachten de foto s en verhalen weer af.En super dat je je zo inzet voor die mensen die je hulp hard kunnen gebruiken.We denken aan je en wensen je veel goeds toe op je reis!
    Heel veel liefs Monique en natuurlijk een dikke knuffel van Fedor en kusjes van Chanel en Kiki.

  • 19 December 2009 - 21:42

    Monique A.:

    He hallo Lisenka,

    Het is errruuuuuug koud, ja -10graden... toch anders als met de wintersport....De kinderen kunnen niet wachten met sleeen, dat zullen ze daar in Kenya wel niet kennen. Ik geniet van je verhalen, tot gauw weer.
    Groetuh van monique.

  • 20 December 2009 - 21:00

    Marielle:

    ha Lisenka,
    leuk je ervaringen weer te lezen! sterkte met de kou....jan heeft er inderdaad goed aan gedaan dit jaar verder weg te gaan anders zat hij nu weer met -10 in een centerparcs-huisje!

    leuk stukje van het kopen van de bh's!

    heb je al een container of schip geregeld? Dan wil ik ook nog wel een tas.

    mocht je binnenkort naar een NP gaan, pas dan op als je denkt dat het regent; het kan goed zijn dat er een aap bovenin een boom zit te p....Ik vond het als zo vreemd; het was helemaal geen regenseizoen!

    keep up the good work, vind het wederom super van je!

    groetjes
    marielle

  • 03 Januari 2010 - 11:41

    Anne-Marie En Joop:

    He Lisenka,

    IK ben even je reisverslagen aan het nalezen (lag een beetje achter) en zie dus nu pas dit reisverslag. Mocht je nog in de buurt komen om een tas te kopen dan wil ik er ook nog graag eentje,ik zie het wel als het thuis bent.
    groetjes Anne-Marie

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Lisenka

Jambo! Welkom op mijn reisdagboek. Vanaf 8 december houdt ik hier bij wat mijn travelbuddy Charlotte en ik meemaken op onze reis. Vorig jaar hebben we samen vrijwiliggerswerk gedaan in Durban, Zuid Afrika. Dit is ons zo goed bevallen dat we al snel weer de reiskriebels kregen. Dus ook dit jaar gaan we weer een maand op pad om vrijwilligerswerk te doen maar nu in een weeshuis in Nyeri, Kenia. Als je op wwww.upendocentre.org kijkt kun je zien wie ze zijn en wat ze doen. Ik hou jullie zoveel mogelijk op de hoogte (als de Afrikaanse computers meewerken!) en hoop op veel reacties van jullie kant. Kwa Heri! Lisenka

Actief sinds 21 Okt. 2009
Verslag gelezen: 239
Totaal aantal bezoekers 22128

Voorgaande reizen:

08 December 2009 - 08 Januari 2010

Liesje goes Kenya

Landen bezocht: