Balloon belly - Reisverslag uit Nyeri, Kenia van Lisenka Hubers - WaarBenJij.nu Balloon belly - Reisverslag uit Nyeri, Kenia van Lisenka Hubers - WaarBenJij.nu

Balloon belly

Door: webmaster

Blijf op de hoogte en volg Lisenka

31 December 2009 | Kenia, Nyeri

Jambo!

Margeret heeft ons een bezoekje gebracht. Ze wilde ons bedanken voor de boeken en rekenmachine. Het was fijn om met haar wat meer te babbelen over haar leven, tokomst(verwachtingen), interesses en ideeen en meningen. We zijn in overleg met Jackson hoe we in de toekomst Margeret bij kunnen staan met haar studie. Aangezien ze nog minderjarig is kan ze nog geen bankrekening openen en we willen natuurlijk wel zeker weten dat het geld op de juiste plaats & voor het beoogde doel terecht komt. Gelukkig hebben we nog een paar dagen om dit uit te zoeken.

Ook met Jackson jr. Gaat het goed. Elke dag zie je hem weer een stukje verder opbloeien. Hij steekt zijn handen uit de mouwen, lacht meer en heeft volgens oma de eetlust van een leeuw.

We hebben opnieuw het Nyeri Hospice bezocht. Elke woensdag hebben ze een bijeenkomst voor patienten. Zij die kunnen en willen komen zijn welkom. Soms is een patient niet in staat maar komt een familielid in zijn/haar plaats. Er wordt samen gebeden, ervaringen gedeeld en gegeten. Veel is weer in het kikuyo maar lichaamstaal en de intonatie van de stemmen zegt eigenlijk al genoeg. De sociaal werker heeft ook het eea voor ons vertaald dus het was allemaal goed te volgen. We hadden veel vers fruit van de markt meegenomen. Na de warme maaltijd hebben we dit met de patienten gedeeld. Ze zijn allemaal zo hartelijk. We mochten pas weg toen we beloofd hadden om het hospice nogmaals te bezoeken voordat we vertrekken.

Het einde van onze trip komt langzamerhand in zicht. Ik geniet enorm van het familieleven op de boerderij bij babu en bibi. Om toch nog een paar wilde dieren te zien voordat we naar huis gaan hebben we een paar bezoekjes aan de omliggende parken geboekt. Zo zijn we vandaag naar de Abedares Country Club geweest. We hebben daar een bushwalk van 2 uur gemaakt. Normaal rij je met een wagen tussen de wilde dieren. Nu konden we ze te voet en dus ook van dichtbij bekijken. Zebra’s, giraffen, antilopen, apen, waterzwijnen en heel veel vogels. Bijzonder gevoel om deze dieren van zo dichtbij in het wild te mogen meemaken.

’s Middags ben ik met Charles, de jongste zoon van babu en bibi, op zijn moter wezen toeren. Hier worden niet alleen auto’s gebruikt als taxi maar laten de mensen zich ook regelmatig vervoeren op de motor. Hij had een mooie route bedacht langs de achteraf weggetjes door de dorpen en als grootste verassing stopte we bij een prachtige waterval die door de Kenian powerstation wordt gebruikt als krachtcentrale. De weg ernaar toe was een hele belevenis. Alles is hier heuvelachtig (voor Kenianen zijn het heuvels voor Ollanders al snel bergen) en we gingen dan ook vaak heel steil naar beneden. Prachtig vind ik dat; ‘ Joehoeoeoe! Nog een keer, nog een keer...’. De wegen op zich zijn al een hele safari.Ze zijn onbeschrijfelijk slecht. Overal gaten in de weg. Auto’s, bussen, fietsers, motoren alles gaat hier van links naar rechts om de putten te omzeilen. Achterop een motor maakt dat je het verkennen van de omgeving nog intenser mee maakt.

Vanavond is het oud op nieuw. Vanmorgen is de geit van opa en oma al geslacht en hangt nu in de keuken. Lotje is er helemaal van streek van en weigert de keuken in te komen. De dagen rond kerst en nu oud op nieuw heb ik al heel wat geiten, schapen en andere dieren vervoert zien worden voor de slacht. Dat is op zich niet raar. Je staat wel vreemd te kijken als je ziet dat mensen hun geiten in de kofferbak van hun auto duwen! Oma gaat vanavond de fles wijn die we voor haar gekocht hebben ontkurken. Ze heeft hem al dagen verstopt in de kast staan (stel dat het bezoek het zou zien) maar elke dag kijkt ze er even naar en lacht ze verwachtingsvol. Ik heb vanmiddag maar niet geluncht want er wordt ongetwijfeld weer een hele maaltijd verzorgt; ugali, chapati, vers gebraden geitenvlees. En o wee als je niet een tweede keer opschept! Dan roept bibi hoogst verontwaardigd; ‘you’re not full! Your belly must be like balloon!’.

Een hele fijne oud op nieuw voor jullie allemaal en ik zal zeker een wijntje van oma op jullie drinken!

Veel liefs van Lieske en tot gauw weer!

• 31 December 2009 - 15:22

Irene:

Lisenka, een "goeie roets"vanavond, en een gezond en geluukig nieuwjaar.
    Dat je ook dan weer zo goed bezig mag zijn voor andere mensen!!!
    Kwaheri, Irene

• 31 December 2009 - 15:28

Wen:

Ha Meis,

Fijne jaarwisseling en al het goede voor 2010! Ben blij je bijna weer te zien. En succes met je belly, stijg maar niet op, hooguit van de wijn dan!

Dikke kus,

Wen

• 31 December 2009 - 15:36

Stefan:

Ha Liesje,

Ik dacht dat geiten, schapen e.d. alleen op 3 hoog achter in kanaleneiland worden geslacht? Niet dus blijkbaar!

Leuk om je belevenissen weer te lezen maar hoe is het met de bouw van het nieuwe huisje van opa Coffee?

Fijne jaarwisseling en tot je nieuwe bericht!

Uw amigo and family

• 31 December 2009 - 16:01

Marya:

Lies, wij wensen jou en al je huidige 'familieleden' aldaar een fijne jaarwisseling maar bovenal een fantastisch 2010! Jouw (en mijn) biologische familieleden niet minder natuurlijk maar die zie ik een dezer dagen wel persoonlijk. Geniet nog van je laatste week!
    Groetjes uit Rosmalen van Marya, Berry, Joris & Joep

• 31 December 2009 - 16:01

Heemskerk:

Mooie verhalen, we volgen je op de voet.
    Voor vanavond wensen we je hele fijne jaarwisseling samen met de mensen die je dierbaar zijn geworden.
    Tot ziens in Olland

• 31 December 2009 - 16:59

Carin:

Hoi Lisenka,
    ik wens jou en alle lieve mensen om je heen een mooie jaarwisseling! Ik neem vanavond een lekker slokkie rode wijn op jou en Lotje, het is absoluut geweldig wat jullie doen. Ook ik ben benieuwd naar het huisje van opa Coffee, maar dat hoor ik vast nog wel. Geniet nog even meid!

Liefs, Carin
    en van de Boeffies krijg je een dikke lebber :).

• 01 Januari 2010 - 14:23

Ineke:

En voor jullie ook een gelukkig en gezond nieuw jaar!
    Leuk om je verhalen te lezen!
    Tot gauw,
    ineke

• 01 Januari 2010 - 14:29

Nicole En Monique:

Hallo Lisenke,

Vanuit het witte Well de beste wensen voor het nieuwe jaar.
    Wij gaan nu lekker een nieuwjaarsborrel nemen bij Vink.

Groetjes Nicole en Monique

• 01 Januari 2010 - 14:31

Ida:

He meisje, weer vanuit het koude en witte overloon een gelukkig nieuw jaar. Ik hoop je snel weer te zien en al je verhalen te horen die je mee hebt gemaakt. groetjes en dikke kus ida

• 02 Januari 2010 - 15:08

Nancy:

Lisenka, de beste wensen.
    Hopelijk ben je niet opgestegen en heb je een heerlijke oud en nieuw gehad.
    Geniet nog van je tijd daar en tot snel.

Groetjes Nancy